V.16

Vecka 16

Barnet:
Cirka 14-15 cm lång och väger ungefär 100 gram.

Muskler och ben bildas, likaså naglarna. Barnet har ögonbryn och mananar ansiktsdragen. Det kan suga på tummen och svälja. Mängden fostervatten ökar för varje dag och barnet har allt mer
rörelsefrihet. En del barn får hicka när de dricker fostervatten. Det kan kännas i hela magen, speciellt när barnet blir större längre fram i graviditeten. Det tömmer sin urinblåsa ungefär tre gånger i timmen.
Fostervattnet är sterilt och omsättspå några timmar. Vi människor lever ett liv i vatten under våra första 9 månader. Huden skyddas av fosterfettet. Ansiktet har fått små hår och hela kroppen täcks av ett fint dun. Runt vecka 16 blir de första finare, så kallade lagunohåren, något grövre och tydligare. Hårstråna får sin färg. Barnet rynkar pannan och huvudets diameter är ungefär 30 mm. Det lilla, mycket omogna barnet rör sig hela tiden.

Mamman:

Den första sparken

Är du omföderska kan du med största säkerhet uppfatta rörelserna redan nu. Ligamenten som håller livmodern på plats stramar ibland. Det kan upplevas som en huggande eller stickande smärta i sidorna vid häftiga rörelser eller om du nyser eller skrattar. Du kanske svettas mer än du brukar göra.

Egna tankar kring graviditeten:
Jag mår bra, riktigt bra, för bra för att vara sant... Jag visste inte att man kunde må så här bra när man är gravid. Men tydligen.
Jag börjar undra om det är så att jag faktiskt börjar känna av lilla bebisen nån gång ibland eller det är inbillning. Ibland känns lite svagt bubbel, men det kan ju faktiskt vara magen som spökar oxå. I vilket fall så känner jag mig tjock. Riktigt tjock. Jag får börja tänka på vad jag stoppar i mig för det är inte alls lika dant som när jag var gravid med Charlie. Då gick jag ner massor i början. Men denna gången så går vågen uppåt.. Illa...
Vi har fått tid till Ultraljud blir 4:e gången som jag ser bebisen medans det är första gången för Chrille. Tror att vi båda är lika nyfikna på vad det är för en liten krabbat i magen..lillebror eller lillasyster?? Det är frågan =) 
Men för oss spelar det egentligen ingen roll bara roligt att veta så man vet vad man ska köpa för färg på kläder och bebisgrejer =)


Kommentarer
Postat av: Emma med Anton och theo

Jag gissar på lillasyster

2011-09-29 @ 18:48:21
Postat av: naddie.

jag tror nästan det blir en lillebror! :)

2011-09-29 @ 22:58:32
URL: http://naddiegoespublic.se
Postat av: Malin- mamma till Tuva & Timon <3

Lillasyster

2011-09-30 @ 13:31:57
URL: http://malinstuvaluva.blogg.se/
Postat av: Filippa

Jag tror lillebror :) men jag är också sämst på gissningar!

2011-10-01 @ 08:14:01
URL: http://Liamochvi.blogspot.com
Postat av: Pernilla - Mamma till Theo & Tellus

Jag chansar på lillasyster:)

2011-10-02 @ 05:00:50
URL: http://enpojkmammasdagbok.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0